FRIENDSHIP KANTOORBOOT

1c9cd3eb-5dcc-4756-b145-510d1d1f1d7a_rw_1920-min

FRIENDSHIP KANTOORBOOT

Locatie : Antwerpen, België

Oppervlakte : 150 m²

Datum : januari 2017

Klant : Vriendschap

De Friendship boat is nu het kantoor van een opmerkelijk reclamebureau. Een revivalproject van de beruchte Badboot (een gedeeltelijk gezonken veerboot).

De plek brengt bezoeken en werken naar een geheel nieuw niveau van samenwerking, ondergedompeld in frisse, speelse vegetatie en kleuren die creativiteit stimuleren en buiten de gebaande paden denken.

Waarom dromen van werken op een exclusieve plek met uitzicht op het water als je ook op het water kunt zijn?

Als klanten op de boot komen, bied je ze een hele nieuwe ervaring: aan boord komen voor een meeting!

De transformatie van een beroemde gedeeltelijk gezonken boot was een uitdaging die Lucas Freire Architecture graag aanging.

AAN BOORD

De boot is qua interieur volledig getransformeerd, maar ook het gebruik en de functie zijn veranderd.

Friendship had de moed om een ​​boot in slechte staat te kopen en er zijn vlaggenschip van te maken.

De boot is omgetoverd tot een plek waar een perfecte balans is tussen zakelijk en creatief.

Aan boord zijn vergaderruimtes en ontspanningsruimtes, maar ook creatieve werkplekken, een bar en zelfs een groene zone.

Het bovendek is de plek om te ontspannen na het werk. Het is een plek waar men feesten, vergaderingen en evenementen kan organiseren.

Een zonnige cocktail om je dag af te sluiten of even uitwaaien tijdens het werken met zicht op het MAS museum, met zicht op de vele boten.

De kapiteinscabine is hier het belangrijkste element, waar overdag een persoon kan zitten om zich te concentreren en ’s avonds kan worden omgetoverd tot een DJ-cabine.

LOPENDE WERKZAAMHEDEN

De boot werd gevonden met een zeer dunne romp die helemaal niet geïsoleerd was.

Er zijn ook twee grote openingen voor de kachelventilatoren om de boot op zeer koude dagen te verwarmen.

Om het energieverbruik van het toekomstige kantoor drastisch te verminderen zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd.

Zo zijn er geïsoleerde houten panelen tegen de romp geplaatst en is er een extra glaslaag over de ramen aangebracht.

Zo zijn de wanden thermisch geïsoleerd en afgewerkt met gerecycled hout dat geen schilder- of onderhoud behoeft.

Alle ramen met enkel glas zijn omgebouwd tot ramen met dubbel glas.

De originele stalen constructie van de boot is versterkt en geïsoleerd om uitstekende energieprestaties te bereiken.

Alle vloeren zijn ook geïsoleerd om vochtige kou weg te houden van de romp.

Voor de vloer werd een op maat gemaakte mix van polyurethaan en epoxy gegoten in een op maat gemaakt fermacell-gaas, over korrels die precies rond de 6% tot 1% waren verspreid.

De vloer heeft een beschermende laag tegen geluid en krassen, zodat hoge hakken of rollende bureaustoelen op de vloer deze niet beschadigen.

Het fermacell gaas ligt vrij op de korrels, waardoor de vloer met de boot meebeweegt.

Hierdoor kunnen de meubels loskomen van het oppervlak van de vloer, zodat er geen scheuren ontstaan ​​door de beweging van de boot.

70 op maat gemaakte gepolijste aluminium kubussen zorgen voor een zeker dualisme door de hele

bovenste brug. Deze kubussen zijn halve zitjes en halve plantenbakken. Van buitenaf lijken ze op een lange spiegel die het water en andere boten weerkaatst.

Zodra u het bovendek bereikt, krijgt het een groen karakter met een eigen sfeer.

De originele bootvloer had een helling van 6% van het midden naar de randen en met een verzonken vloer als een van de belangrijkste doelen, bleef dit ons zoeken totdat we de juiste oplossing hadden gevonden. Een vloer die de structuur van de boot niet raakt. Een zwevende vloer. Gescheiden van het zijmeubilair of de structuur van de boot.

De epoxy was te hard en het hout sleepte mee met de bewegingen van de boot en het polyurethaan zorgde voor bellen door de nabijheid van water en de daaruit voortvloeiende vochtigheidsproblemen.

In een vorig leven had het lagere niveau een krappe ruimte waar je niet doorheen kon lopen. Geen licht of ventilatie.

Het is getransformeerd tot een multifunctionele ruimte met een zeer groen en open karakter. De benedenverdieping is een dynamische en multifunctionele plek. Het is geschikt voor lunchpauzes, teamvergaderingen, individuele vergaderingen, fotostudio, modelberging, etc. Door de grote organische openingen is er altijd een serene verbinding tussen het benedendek en het bovendek.

Het slimme gebruik van groen zorgt voor een ontspannen sfeer op Isle of Woking en dient tevens om de bedrading te verbergen.

De kantoren van de CEO staan ​​naast elkaar. De creative en finance managers hebben elk hun eigen kantoor met elk hun eigen gebruik en inrichting.

De twee managers hebben zicht op het hele kantoor om inspiratie te putten uit hun team.

De circulatie in het kantoor is georganiseerd in verschillende kleuren. Elk van deze kleuren staat voor een activiteit en sfeer die specifiek zijn voor dat gebied.

Wit voor verkeer, blauw voor werk en geel voor sociaal. Alle ruimtes hebben een balans tussen communicatie en privacy.

Hetzelfde geldt voor de circulatie tussen de twee niveaus. De Friendship Boat is een sociale kantoorboot!

soortgelijke projecten